Overzicht

CrossFit = functional movements.

13 augustus 2019
CF Passend

Wat zijn eigenlijk functionele bewegingen?

Onder CrossFit valt: constant gevarieerd, intensief en functionele bewegingen. De functionele beweging vormt de basis voor de technieken en oefeningen die CrossFit typeren. In het dagelijks leven zorgen functionele bewegingen ervoor dat we ons kunnen verplaatsen. Zowel in het dagelijks leven als in de trainingen van CrossFit moeten we lopen, springen, hurken, bukken, boven de macht tillen etc. Het verschil tussen beide is dus niet groot. Een groot voordeel van fysieke training is dat de fysieke belastbaarheid toeneemt. Dit komt vervolgens ten goede aan ons functioneren in het dagelijks leven. CrossFit stelt dat een functionele beweging aan de onderstaande 7 voorwaarden moet voldoen:

De beweging moet natuurlijk zijn.

De beweging moet de grote motorunit in het spierenstelsel activeren.  

De beweging moet essentieel voor het dagelijks leven zijn.

De beweging moet veilig zijn.

De beweging is samengesteld (dus niet geïsoleerd).

De beweging wordt ingezet vanuit de romp naar de armen en/of benen.

De beweging heeft de capaciteit om zware lasten over een lange afstand in een zo kort mogelijke tijd te verplaatsen.

Bij functionele trainingsoefeningen werken het boven- en onderlichaam samen. Als meerdere spiergroepen met elkaar samenwerken worden er meer calorieën verbrand. Wanneer je meer spiergroepen tegelijk traint, moet het lichaam meer stabiliseren. Je lichaam moet gebruik maken van zijn natuurlijke evenwicht. Het ontwikkelen van stabilisatie (balans) helpt de kans op letsel te verminderen als je sport, en het maakt je beter bestand tegen valpartijen en verwondingen in het dagelijks leven. Tijdens statische krachttraining maakt het lichaam gebruik van apparaten, die de complete stabilisatie van je overnemen. Vaste fitnessapparaten verbeteren dus niet je evenwichtsgevoel.

Schrijf u dus snel in voor de volgende les CrossFit!

CrossFit Buitenhout | ProActief | Functional Movements
Joeri Cornet Fitnessmanager Fitnessinstructeur Fysiotherapeut i.o. CrossFit-manager

Tips & Tricks