Overzicht

De grote teen: De sleutel van “normaal” bewegen

06 november 2018
Pro actief logo

De grote teen: De sleutel van “normaal” bewegen

De grote teen: De sleutel van “normaal” bewegen

De grote teen controleert het statisch balanceren.

Een stevige voetstand is nodig voor bijvoorbeeld voetballers voor het schieten van de bal en in de vechtsport voor aanval en verdediging. Ook bij CrossFit zowel het gymnastische gedeelte als bij het gewichtheffen is een stevige voetstand nodig.

De grote teen als schokdemper
Bij het hardlopen wordt de voet tot wel 3 keer ons lichaamsgewicht belast. 2/3e deel wordt opgevangen door de grote teen. Het is belangrijk dat deze goed flexibel kan bewegen en mee kan geven als het nodig is. Als de grote teen niet voldoende functioneert kunnen de gevolgen eeltknobbels, overbelasting en in erge gevallen zelfs stress fracturen zijn.

De tenentest
Kun je je grote teen los bewegen van je andere tenen. Je moet hem los kunnen bewegen in werkelijk elke richting.

1. Ga zitten, doe je schoenen uit en buig je benen met je voeten plat op de grond.
2. Zorg dat je contact hebt met 3 punten van je voeten: De bal van je voeten, De basis waar je kleine tenen beginnen en je hakken.
3. Zonder dat er een druk verplaatsing komt in je voeten, druk je je kleine tenen zacht de grond in en je grote tenen trek je omhoog.
4.Draai het nu om en druk je grote tenen op de grond en til de rest op.
5. Kun je de “wave doen met je tenen? Of kun je ze om de beurt optillen?
6. Hoe ver kom jij in deze stappenlijst?
 

De tenen “reparatie”
Probeer exact alles van de test te herhalen. Wiebel met je tenen van links naar rechts en van boven naar beneden. Kijk eens of je een potlood kunt oppakken met je tenen. In het begin lijkt het erop dat je hersenen wel een signaal sturen maar dat het niet aankomt. Blijf dit proberen eventueel met hulp van je handen en na een tijdje leert je lichaam weer volledige controle te krijgen over je tenen. Probeer dit een paar minuten per dag en kijk tot welk resultaat je kunt komen.

teen-26946
Tim Berndsen CrossFit-manager

Tips & Tricks