Overzicht

De thruster, alles in één.

05 februari 2019
CF Passend

Ben jij ook al aan het trainen voor de CrossFit open 2019? Vergeet dan de thruster niet.

De thruster, alles in één.

De thruster is een oefening waarbij je veel verschillende spiergroepen aanspreekt. Leer eerst de beweging met een pvc buis of een lege barbell. Zodra de oefening goed kan worden uitgevoerd, voegen we wat gewicht toe aan de barbell. De oefening bestaat uit een front squat, gevolgd door een push-press.

De thruster zorgt ervoor dat veel belangrijke spieren in je benen aan het werk zijn tijdens het squat gedeelte van de beweging. De kracht die je uit je benen genereert wanneer je omhoog komt, wordt via je buikspieren en onderrug overgebracht naar je bovenlichaam voordat je uiteindelijk je schouders, bovenrug en triceps bereikt om de barbell boven je hoofd te duwen. De thruster zorgt er net, als de burpee, voor dat je je hartslag verhoogt. Dat zorgt ervoor dat je cardiovasculaire prestaties verbeteren. Voeg je meer gewicht toe aan de stang dan ligt de focus meer op spierkracht ontwikkelen.

Enkele tips voor het beter uitvoeren van de thruster:

- Kom je omhoog vanuit de squat, duw jezelf dan omhoog vanuit je hielen. Sta je op je tenen, beweeg je naar voren en verlies je kracht.

- Duw je knieën naar buiten, om je heupen goed te activeren. Duw krachtig met de benen omhoog om momentum te krijgen zodat de barbell boven je hoofd komt. De armen doen dan niet al het werk. Je kunt immers meer met je benen tillen dan met je armen.

- Hou je ellebogen goed omhoog. Heb je je ellebogen te laag, zal het gewicht van de bar meer aan je trekken waardoor omhoog komen moeilijker wordt.

- Probeer een vloeiend ritme aan te nemen en vergeet niet te ademhalen!

 

Volgende week bespreken we de voordelen van CrossFit voor kids.

Kim Lammers Praktijkmanager TIGRA manager Sportfysiotherapeut Bedrijfsfysiotherapeut

Tips & Tricks