Overzicht

Dumbbells en CrossFit.

05 maart 2019
CF Passend

Dumbbells en CrossFit, een match!

Dumbbells en CrossFit, een match!

Vorig jaar kwam hij tijdens de CrossFit Open twee keer voorbij! Dit jaar hebben we hem nog niet gezien maar we kunnen hem wel verwachten… Waar hebben we het over? De dumbbell!

Er zijn dumbbells in allerlei gewichten maar tijdens de Crossfit Open zullen de RX mannen vaak met een dumbbell van 22,5 kg werken. De vrouwen gebruiken vaak een 15 kg dumbbell. Dat klinkt heel zwaar maar scaled zijn de gewichten gelukkig wat minder zwaar.

Waarom trainen met een dumbbell?

Dumbbells zijn niet alleen handig omdat ze klein zijn en dus weinig ruimte in beslag nemen. Je kunt met de dumbbell vrijwel iedere spier trainen. Tijdens het trainen met de dumbbell, heb je geen ondersteuning van bijvoorbeeld de apparatuur in onze sportzaal. Onder andere je spieren in de buik en rug worden geprikkeld om zich aan te spannen doordat je je balans moet bewaren tijdens de oefening. Je traint dus heel efficiënt voor een betere lichaamshouding en stabiliteit.

Met dumbells pak je alle spieren apart aan. Dit betekend dus ook dat de sterkere spieren de zwakkere spieren niet kunnen compenseren en dus wel moeten werken om bij te blijven!

 

Welke oefeningen kunnen we verwachten bij de trainingen?

1.       De dumbbell Snatch; een vloeiende beweging waarbij je de dumbbell met één arm in één beweging van de vloer tot gestrekt boven je hoofd beweegt.

2.       De dumbbell Overhead Lunges; je tilt de dumbbell met één gestrekte arm boven je hoofd. Dan maak je uitvalspassen.

3.       De Dumbell Clean; een vloeiende beweging waarbij je de dumbbell van de vloer tot naar je schouders beweegt.

Overtuigd? Probeer dan deze week een oefening uit voeren. Uiteraard begin je met een licht gewicht en is het goed uitvoeren van de oefening belangrijk om blessures te voorkomen. Bij vragen kun je altijd terecht bij één van onze trainers. Succes!

ProActief | CrossFit Buitenhout
Joeri Cornet FItnessmanager Fitnessinstructeur Fysiotherapeut i.o. CrossFit-manager

Tips & Tricks