Overzicht

Klaar voor de start?!

11 juni 2019
CF Passend

6 fouten die je als beginnend CrossFitter kan voorkomen.

Klaar voor de start?!

Zoals bij elke nieuwe sport waar je aan begint, zal je fouten maken. Dit zal bij CrossFit niet anders zijn. Het kost tijd om te wennen aan deze intensieve trainingsvorm en het duurt een tijd om op niveau te komen. Om zo snel mogelijk op niveau te komen, hebben wij een aantal fouten op een rij gezet die je als beginnend CrossFitter moet voorkomen.

Fout 1: Te snel vooruit willen.
Veel beginnende CrossFitters denken al over flinke kracht en conditie te beschikken. Sommigen hebben een marathon gelopen of zijn graag geziene gasten in de sportschool. Een perfecte basis voor CrossFit natuurlijk, maar bouw het langzaam op. Focus je eerst op de techniek en maak je later pas zorgen over hoeveel gewicht je pakt.

Fout 2: Je stelt geen vragen. 
Wanneer je net start met CrossFit krijg er een hoop informatie over technieken, gewichten etc. Het is de taak van de trainer om het allemaal duidelijk te maken. Als je niet zeker bent over de uitvoering van een oefening of je techniek, vraag het dan aan je coach. Daar zijn ze tenslotte voor.

Fout 3: Je rust niet genoeg.
Veel mensen die beginnen met CrossFit kunnen er geen genoeg van krijgen. Dit is natuurlijk geweldig maar als je nog niet zo lang aan CrossFit doet, is het belangrijk je lichaam voldoende rust te geven. De intensiteit van de trainingen kan overweldigend zijn voor je spieren als je ze niet genoeg rust geeft. Als je echt niet kan stilzitten, maak er dan een actieve rustdag van en ga eens wandelen of zwemmen.

Fout 4: De beste willen zijn.
Het maakt niet uit wat je achtergrond in sport is, we hebben allemaal onze sterke en zwakke punten en je prestaties in vergelijking met anderen zullen variëren van dag tot dag. Het enige dat telt is dat je je elke training weer 100% inzet!

Fout 5: Afhaken tijdens een work-out.
Het belangrijkste van CrossFit is dat je je work-outs afmaakt, op welke manier dan ook! Je zult zien dat dit niet alleen voor CrossFit geldt, maar dat deze doorzettersmentaliteit je in ‘de gewone wereld’ ook zal helpen je doelen te bereiken.

Fout 6: Niet stoppen met slechte gewoontes.
Rook je, stop dan. Eet je alleen maar magnetronmaaltijden, stop daarmee. Heb je moeite met regelmaat houden, wen jezelf dit dan aan. Veel mensen zien CrossFit als een verandering van hun leefstijl. Maar dit is niet het geval als je niet bereid bent om er dingen voor op te offeren. Een gezonde leefstijl gaat namelijk gewoon door buiten de CrossFit Box.

Kom je kennis maken met CrossFit?
Laat je niet afschrikken door verhalen over CrossFit. Bij CrossFit Buitenhout kun je namelijk als beginner of senior ook prima starten met trainen!. Zet jij die eerste stap naar een gezonde leefstijl?

ProActief | CrossFit Buitenhout | Klaar voor de start?!
Joeri Cornet FItnessmanager Fitnessinstructeur Fysiotherapeut i.o. CrossFit-manager

Tips & Tricks