Overzicht

L-sit en touwklimmen.

16 april 2019
CF Passend

Core trainen? Doe de L-sit!

L-sit en touwklimmen.

Touwklimmen is een onderdeel dat af en toe terug komt bij CrossFit. Het is een functionele manier om de grip te trainen en de kracht van het bovenlichaam te ontwikkelen. Met de toevoeging van de L-sit-positie is de beweging ook goed voor de ontwikkeling van je coördinatie en een sterke core. De buikspieren moeten in de L-sit ontzettend hard werken om je benen omhoog te houden en hyperextensie van je rug te voorkomen. Wat belangrijk is om te weten bij deze oefening:

Ga zitten op de grond, met het touw vlak naast je. Zorg dat je niet op het touw zit.

Pak het touw boven je hoofd vast. Trek je lichaam zo hard als je kan omhoog. De onderste arm verplaats je zo snel mogelijk naar boven. Je wilt immers niet te lang met één hand aan het touw hangen. Met beide handen trek je je weer naar boven en kom je steeds wat hoger. Belangrijk is, dat je je lijf in de L-positie houdt. Ben je boven, dan laat je je langzaam weer naar beneden zakken door steeds met je handen over te pakken. Ook bij het dalen blijf je de L-positie houden.

Wil je het jezelf moeilijk maken dan kan je variëren met je armen, probeer dan bij het overpakken van het touw te variëren in de afstand waarmee je het touw vastpakt.

Bij CrossFit Buitenhout hebben we de mogelijkheid om touwklimmen te oefenen door het touw vast te haken op de plek waar de hoge ringen hangen. Bij de buitenbaan die deze zomer geplaatst gaat worden, kom ook een touw te hangen.

Succes met oefenen en zorg wel voor een goede warming up om blessures te voorkomen.

CrossFit Buitenhout | ProActief | L-sit
Joeri Cornet FItnessmanager Fitnessinstructeur Fysiotherapeut i.o. CrossFit-manager

Tips & Tricks