Overzicht

SLAM THAT BALL!!

02 juli 2019
CF Passend

Je hebt ze vast al gebruikt, de nieuwe slam balls!

SLAM THAT BALL!!

Slam balls zijn gevuld met zand. Dit maakt het de bal een log object is dat niet stuitert. Je moet het iedere keer van de grond oprapen. Daardoor train je veel grote spiergroepen en is je training erg effectief. 

Behalve krachtoefeningen voor armspieren, worden slam balls vaak gebruikt voor verschillende core-oefeningen. Onze wall balls zijn niet gemaakt voor het opvangen van de klappen zoals de slam ball dat doet. De slam balls zijn sterk en duurzaam. Het is dan ook geen probleem om deze ballen met een hoge snelheid tegen de vloer of muur aan te gooien.

Welk gewicht kies je?

Bij CrossFit Buitenhout hebben we slam balls tussen de 6 en 12 kg. Over het algemeen wordt met slam ballen getraind op herhalingen. Het gewicht van de slam ball is vaak wat lager dan het gewicht van bijvoorbeeld dumbbells. Wanneer je een beginnend sporter bent is het verstandig om bij een laag gewicht te beginnen. Dit gewicht gebruik je totdat je van mening bent dat een hoger gewicht meer effect heeft.

De slam ball oefeningen zijn heel divers. Ze vragen veel van jou kracht, coördinatie explosiviteit, stabiliteit en snelheid. De Slam ball mag dan wel een simpel CrossFit attribuut zijn, de mogelijkheden om deze in je trainingen te gebruiken zijn werkelijk onbegrensd. Geïnspireerd? Oefen dan eens één van de volgende oefeningen:

1. Bear Crawl waarbij je voortdurend dan slam ball voor je uit blijft duwen.

2. Squat and press: maak een squat met de ball dicht tegen je borst aan. Bij het omhoog komen strek je je helemaal met de bal de lucht in. Zo’n 20 herhalingen laten je boven- en onderlichaam behoorlijk branden. Pro tip: gooi de medicine ball in de lucht wanneer je rechtop komt.

3. Russische Twists: schuine buikspieren met een slam ball zijn makkelijker dan de grote wall balls.

4. Squat Throw: squat naar beneden en als je opkomt gooi je de bal zo hard mogelijk naar beneneden. Squat naar beneden, pak de bal op, houd hem boven je hoofd en gooi hem weer naar beneden.

5. Slam ball burpee: doe de klassieke slam ball gevolgd door een burpee met je handen op de bal.

Slam Ball | CrossFit Buitenhout | ProActief
Joeri Cornet Fitnessmanager Fitnessinstructeur Fysiotherapeut i.o. CrossFit-manager

Tips & Tricks