Overzicht

Verminder je stress om je energie niveau te verhogen

07 augustus 2018
Pro actief logo

Verminder je stress om je energie niveau te verhogen

Verminder je stress om je energie niveau te verhogen

Verminder je Stress om je Energie niveau te verhogen

 

Jouw energie level is essentieel voor de kwaliteit van leven zoals jij dat wilt. Ben je iemand die wakker wordt en opzoek gaat naar de kickstart om je dag te beginnen. Of ben je iemand die wakker wordt en direct zijn energie wilt delen met de rest van de wereld. Voor het laatste type persoon kan dit een samenvatting zijn hoe je dag er uit ziet. Zit je in de eerste groep dan hoop ik dat je wat aan deze blog hebt.

Stress we hebben het allemaal. Dit is niet perse een erg gegeven. Ons lichaam heeft stress nodig om zowel fysiek als mentaal te groeien. De vraag is echter of je er mee om kan gaan. Weet je bijvoorbeeld hoe je je hersenen kan opladen gedurende dag voor optimale energie.

Wist je dat onze hersenen 5 keer zoveel negatieve circuits heeft dan positieve. Dit is om te zorgen dat onze hersenen altijd eerst voor veiligheid zoeken voordat je jezelf kan belonen. In andere woorden je ben altijd voor gevaar aan het uitkijken. Tel hierbij op tekort aan slaap, slechte voeding, minimaal beweegpatroon en multitasken vanaf het moment dat je wakker wordt. Dit is een snelweg richting een burnout of oververmoeidheid

 

Als coach heb ik erg veel gesprekken waar vermoeiheid en stress de hoofdrol in speelt. Mijn doel met dit stuk is dan ook om iedereen te helpen met stress reductie en het verhogen van het energielevel.

 

5 stappen voor vermindering van stress en het “boosten” van je energielevel

Stap #1 – Prepareer je hersenen op een goede kwaliteit nachtrust.

Om je hersenen voor te bereiden op een goede nachtrust zijn een aantal punten waar je aan moet voldoen. Een uur voordat je gaat slapen alle electronische apparatuur uitzetten. Zet je telefoon uit of op airplane modes zodat je ook daardoor niet afgeleid kan worden. Lees bijvoorbeeld een boek,ga voor een loopje buiten of doe wat lichte stretch oefeningen voo rhet slapen. Het doel is om tussen de 6 en 8 uur te slapen.

Stap #2 – Wordt wakker met een positieve routine.

Voordat je meteen bij het wakker worden je telefoon pakt of de televisie aanzet om te zien wat allemaal hebt gemist in de wereld. Sta rustig op doe misschien een ochtend wandeling of stretch wat licht. Denk alvast aan de dag en aan wat je moet doen. Als je dan toch je telefoon pakt zoek dan wat leuks of grappigs op en deel dat met wat mensen. Het is bewezen dat lachen het stresshormoon Cortisol doet verminderen

 

Stap #3 – Ben wat bewuster van wat je eet.

Het is zo makkelijk maar waarom is het zo moeilijk om goed en gezond te eten.
Probeer wat kleine aanpassingen te maken in je voedingspatroon en ga steeds gezonder eten. Eet je wel 2 stuks fruit? Eet je voldoende groente op een dag (minimaal 250 gram). En drink je wel 2 liter water? Begin met 1 goed voornemen en als dat deel van je dagelijkse routine is dan ga je kijken wat het volgende is waar je meer op gaat letten.

 


Step #4 – Maak bewegen je prioriteit.

Het is een belonging voor je coach om te zien dat je jullie schema volgt en lekker aan het sporten bent bij ProActief. Beweging is goed meer bewegen is nog beter. Zoek de nederlandse norm gezond bewegen 2018 eens op en probeer zo veel mogelijk te sporten/bewegen op een dag.

 

Stap #5 – Herstel met minipauzes.

Neem een aantal korte pauzes op de dag. Deze hoeven niet langer te zijn dan 5 minuten. Maak een praatje met iemand of wandel een stukje zonder op je telefoon te kijken.

 

Ik hoop dat deze Tips voor jou gaan werken en veel geluk en stressvrij leven.

Tim Berndsen CrossFit-manager

Tips & Tricks