Overzicht

Vervolg Aanpak EMOM'S

04 december 2018
logo crossfit

Vervolg Aanpak EMOM'S

Vervolg Aanpak EMOM'S

Waar moet je rusten?

Ten eerste, elke workout is anders maar je kan zeker in een WOD een moment vinden waarin je even kan “uitrusten”. Als voorbeeld in een EMOM van 20 minuten waarbij je elke minuut 4 pistol squats moet doen en 6 burpees. Als je een goede conditie hebt dan probeer je niet teveel energie kwijt te zijn aan je burpees. Ben je juist wat sterker kan je de pistol squats makkelijker uitvoeren en zullen deze je minder moe maken. Ongeacht wat je sterke punten zijn probeer daar goed en slim gebruik van te maken en naar toe te leven.

 

Weet wanneer je Gas kan geven en wanneer je moet “stayeren”.

Soms moet je weten wanneer je meer energie kan geven in een work out en wanneer juist niet. Het is meestal beter om op een relatief lagere hartslag te stayeren dan met piek hartslagen. Bij een lang stuk roeien heeft het veel meer zin om relatief rustig te roeien dan dat je hard begint en halverwege instort. Het verschil tussen redelijk hard en heel hard is namelijk niet zo groot op de roeier. Je kan 10 seconden eerder klaar zijn maar als je daardoor 20 seconden meer moet rusten sta je toch achter. Deel je WOD’s goed in. Wat ik ook iedereen op het hart wil drukken is dat je verstandig moet sporten en niet alleen maar op wilskracht.

Hoe meer ervaren je wordt met CrossFit hoe meer je leert over mentale doorzetting. Het vergt veel ervaring om twijfels over je kunnen weg te nemen en doorzettingsvermogen op te bouwen. Wanneer je een verschrikkelijke WOD moet doen die eeuwig duurt of misschien wel een uitdaging buiten de sport is het altijd heel belangrijk vertrouwen te halen uit dingen die je kunt controleren. Controleer je gedachten met kleine stapjes en kijk nooit verder vooruit dan dat je kunt uitvoeren. Een sterke geest gepaard met een goed aanvalsplan kan een enorm verschil maken!

emom moe
Tim Berndsen CrossFit-manager

Tips & Tricks