Overzicht

Waarom de mobiliteit van je enkel zo belangrijk is.

11 september 2018
dorsiflexie-en-plantairlexie

Waarom de mobiliteit van je enkel zo belangrijk is.

Waarom de mobiliteit van je enkel zo belangrijk is.

Waarom de mobiliteit van je enkel zo belangrijk is.

Wanneer heb jij voor het laatst aandacht besteeds aan de mobiliteit van je enkels?
De kans is aanwezig dat je niet eens weet dat dat nodig is. Een beetje aandacht in dit gebied kan je op heel veel vlakken enorm op weg helpen. Het beetje aandacht kan je helpen je diepe squat, sprinten en kracht te verbeteren en de kans op blessures aan je knie, heup en lage rugklachten te voorkomen.

Wat is Dorsiflexie?

De enkel is een scharnier gewricht dat de voet toestaat op en neer te bewegen. Dit beweging omhoog heet Dorsiflexie. Dit is de belangrijke beweging die je gaat helpen.

Waarom is Dorsiflexie belangrijk?

Dit is belangrijk omdat het scheenbeen goed moet kunnen bewegen tenopzichte van het enkelgewricht. Als je scheenbeen niet vrij kan bewegen dan kan je bovenlijf ook niet in de juiste positie komen voor bijvoorbeeld een goede squat. Vooral bij de frontsquat en overhead squat geeft dit extra problemen. En als de mobiliteit onvoldoende is in de fromtsquat en overhead squat zal je daardoor ook last hebben met de gewone squat en de clean. Dit zit allemaal in dezelfde spiraal

Tim Berndsen CrossFit-manager

Tips & Tricks