Overzicht

Wanneer kan je beginnen met CrossFit?

05 november 2019
CF Passend

Nu!

Bewust kiezen voor je gezondheid: dat kan op allerlei manieren. Door te gaan sporten, te stoppen met roken, of elke dag te gaan mediteren.  Sporten is uiteraard de mooiste manier om te werken aan je gezondheid. Bij ProActief hebben we al drie jaar een kleine CrossFit box, CrossFit Buitenhout. CrossFit is een trainingsvorm waarbij gewichtheffen, atletiek en gymnastiek gecombineerd worden. Crossfitters gebruiken naast typische sportgewichten als halters, dumbbells en kettlebells, ook voorwerpen als tractorbanden, zandzakken en touwen.

Meestal begin je met één keer in de week CrossFit. In het begin ligt de focus meer op de techniek. Het goed uitvoeren van de oefeningen is belangrijk om blessures te voorkomen. Daarnaast moet je wennen aan de intensiteit. Daarna verschuift de focus langzaam naar iets meer gewicht. Bij Crossfit doe je geen enkele dag hetzelfde. Het is veel cardio en veel met (zware) gewichten werken, maar elke keer op een andere manier. Het werkt heel verslavend.

CrossFit heeft veel voordelen. Je wordt er gezonder door, je lijf wordt sterker maar ook je bewustwording van bewegen wordt beter. Als je een doos optilt, doen veel mensen dat met bolle rug. Maar als je met crossfit gewichten optilt, doe je dat met rechte rug. Als je die techniek ook toepast als je een doos op tilt, merk je dat het veel makkelijker gaat én dat het beter is voor je lichaam."

Crossfit heeft nog een mooie kant: je doet het echt samen met de groep. De gemeenschap van je crossfit box weet precies waar jij doorheen moet om een bepaald niveau van fitheid te krijgen. Zij hebben het ook allemaal moeten doen. Je staat er niet alleen voor. Het gaat dus ook om het gevoel dat je onderling hebt in de box: het gevoel van samen sporten en samen naar een hoger niveau gaan.

Geïnteresseerd?

Heb geduld. Het gaat best lang duren om de bewegingen onder de knie te krijgen. Je loopt misschien tegen beperkingen op, op het gebied van mobiliteit. Bijvoorbeeld dat je je armen niet recht boven je hoofd krijgt, of niet diep genoeg in de squat kan zakken. Hou vol, het zal steeds beter gaan.

Focus je op jezelf. Kijk niet naar je buurman, die makkelijk 60 kilo lift, terwijl jij moeite hebt met 30 kilo. Neem je tijd om het voor jezelf rustig op te bouwen.

Begin met een normale les. Kijk het een flinke periode aan en zie wat voor progressie je maakt. Vind je het daarna nog leuk en word je fanatieker, dan kun je daarna voorzichtig gaan denken aan inschrijven voor wedstrijden.

ProActief | CrossFit Buitenhout
Joeri Cornet Personal Trainer Fitnessmanager Adviseur Arbeid & Gezondheid CrossFit Coach

Tips & Tricks