Overzicht

We gaan touwklimmen!

19 mei 2020
CF Passend

We gaan touwklimmen!

Ons buitenparcours is klaar voor gebruik. Misschien heeft u het al gezien? Er hangen nu ook 4 touwen waardoor we kunnen gaan oefenen met touwklimmen. Touwklimmen is een veel voorkomende oefening binnen CrossFit. Touwklimmen gaat naast spierkracht, waarbij je je arm-, rug- en buikspieren gebruikt, ook om techniek. Zonder de juiste techniek gaat touwklimmen een lastige en slopende oefening worden.

De beste manier om via een verticaal touw naar boven te klimmen is met de voetklem (schippersslag). Schipperslag naar boven:

Stap 1 - Pak het touw zo hoog mogelijk vast.

Stap 2 - Plaats je voet aan de binnenkant van het touw en je knie aan de buitenkant.

Stap 3 - Hang aan je armen en zorg er met je buikspieren voor dat je op heuphoogte in het touw een voetklem kan leggen. Let erop dat je hier jezelf niet op armkracht omhoog trekt.

Stap 4 - Sla met je andere voet het touw om je voet heen zodat je het touw vast kunt klemmen. Houdt je voet scheef door middel van je knie naar buiten te duwen. Op deze manier kun je het touw steviger klemmen.

Stap 5 - Breng je gewicht boven je voetklem, waardoor je makkelijk kan blijven hangen.

Stap 6 - Strek je zo ver mogelijk uit. En pak het touw zo hoog mogelijk weer vast. Probeer het touw zo hard vast te knijpen, dat je precies blijft hangen. Hoe harder je knijpt, hoe sneller je verzuurd.

Stap 7 - Vervolgens begin je weer opnieuw vanaf stap 3.

Schippersslag naar beneden: Laat het touw tussen je voeten glijden en ga aan je armen hangen. Klem het touw weer en zak door je knieën. Herhaal deze beweging tot je laag genoeg bent om los te laten.

Extra tips om beter in de touwen te kunnen klimmen:

1 Train je buikspieren. Hierdoor kun je het touw hoger pakken en houd je het touwklimmen langer vol.

2 Knieën naar buiten en hakken naar je billen. Hierdoor zet je de klem beter.

3 Kantel naar achteren en houd je armen gestrekt.

4 Train je grip of knijpkracht. Dit doe je natuurlijk door de schippersslag te trainen, maar kun je extra trainen met kettlebells of een captain of crunch.

5 Koop goede schoenen. Schoenen met rubberen zolen zijn stroever dan gewone hardloopschoenen. Dit geeft je voeten meer grip op het touw.

Als laatste: Let er wel op je lange sokken draagt tijdens het touwklimmen. Touwklimmen zonder lange (dikke) sokken kan je brandwonden opleveren. Stop dus vanaf nu altijd een extra setje lange (dikke) sokken in de sporttas!

VoetklemProActiefCrossFitBuitenhout
Joeri Cornet Personal Trainer Fitnessmanager Adviseur Arbeid & Gezondheid CrossFit Coach

Tips & Tricks