Overzicht

4 tips voor een gezondere leefstijl

14 november 2019
fitness

4 tips voor een gezondere leefstijl

Nederlanders zijn vaak te moe om gezonder te leven. Vermoeidheid, stress en tijdgebrek zijn de meest genoemde redenen voor onvoldoende beweging en ontspanning, blijkt uit onderzoek van Kantar Public.

 
We zijn het er vrijwel unaniem over eens dat regelmatig bewegen, gezonde voeding, genoeg ontspanning en een goede nachtrust essentieel zijn voor een gezonde levensstijl. Toch blijft het moeilijk om gezond(er) te leven.

 

Regelmatig bewegen


Regelmatig bewegen draagt bij aan je gezondheid. En wist je dat je hersenen - wanneer je beweegt - een gelukstofje aanmaken? Je hoeft hiervoor niet gelijk een marathon te lopen, na elk uur zitten even opstaan doet al wonderen.

Volgens Hidde van der Ploeg, onderzoeker bij Amsterdam UMC, is de combinatie van kleine stappen en reële doelen de sleutel tot een gezondere levensstijl die vol te houden is. "Wandelen is al intensief genoeg voor gezondheidsvoordelen. Ook als je geen zin hebt of moe bent, kan één blokje om al genoeg zijn voor die dag."

 

Goed slapen


Alle indrukken die je overdag opdoet, verwerk je in je slaap. En wist je dat je lichaam meer nieuwe cellen en afweerstoffen aanmaakt als je slaapt?

Geef je slaappatroon een gezond zetje door elke dag op hetzelfde tijdstip naar bed te gaan. Wanneer dit een gewoonte is, raakt je lichaam eraan gewend en ga je vanzelf in slaapstand. Dim de lichten een half uur voor je gaat slapen en maak je hoofd leeg voordat je onder de wol kruipt.

 

Voldoende ontspannen


Stress is niet alleen slecht voor je gezondheid, het staat ook in de weg bij een goede nachtrust, productieve werkdag of gezond eetpatroon. Voldoende ontspannen helpt je stress de baas te zijn.

Ga even offline en luister muziek, doe overdag een powernap, bel een vriend of mediteer vijf minuutjes met een handige meditatie-app. Zo'n herstelmoment kan je energie een enorme boost geven.

 

Gezond eten

Je immuunsysteem en spijsvertering zullen je dankbaar zijn wanneer je gezond eet. Een gezonde maaltijd heeft daarbij ook nog eens effect op je gemoedstoestand en zelfs op je focus.

Probeer daarom elke dag tweehonderd gram groente en twee stuks fruit te eten. Qua hydratatie kom je met vijf glazen water (aanvullend op je dagelijkse koffie of thee) al een heel eind.

Het kan ook helpen om je ontbijt, snacks en lunch altijd van tevoren klaar te maken. Dit scheelt je tijd én zo kom je minder in de verleiding om kantinesnacks in te slaan.

junkfood
Joeri Cornet Personal Trainer Fitnessmanager Adviseur Arbeid & Gezondheid CrossFit Coach

Tips & Tricks