Overzicht

Afvallen, hoe houd je het leuk?

16 mei 2019
fitness

Afvallen, hoe houd je het leuk?

Afvallen en diëten zijn niet echt bepaald de leukste dingen in het leven. Maar afvallen hoeft helemaal niet saai, vervelend of moeilijk te zijn! Hier zijn 6 tips om het wat plezieriger te maken!

 

1. Probeer nieuwe recepten uit

Gezonde recepten welteverstaan. Kijk rond op internet, lees bladen door en neem de receptenkaartjes mee van de plaatselijke supermarkt. Daag jezelf uit om nieuwe gezonde recepten uit te proberen.

Een geslaagd recept gevonden? Bewaar deze in een zelfgemaakt receptenboekje, zo kan je hem altijd nog een keer maken.

Ook kan je je huidige succesrecepten gezonder maken.

Vervang de 48+ kaas voor iets minder 30+ kaas, neem volkoren pasta in plaats van witte pasta en neem mager vlees in plaats van de vette variant. Op deze manier hoef je jezelf geen gerechten te verbieden en kan je toch gezond genieten.

 

2. Doe het niet alleen

Je hoeft het niet alleen te doen.

En hoe fijn is het als je een maatje hebt die hetzelfde doormaakt als jij?

Ga samen sporten, motiveer elkaar, stel doelen en vier het behalen van deze doelen samen.

Een leuk voorbeeld zijn de Amerikaanse John van Buskirk en Lisa Berg die samen 150 kg afvielen!

Zorg er wel voor dat diegene met wie je gaat afvallen goed gemotiveerd is. Het kan anders zo zijn dat je “maatje” je mee terug sleurt naar je ongezonde gewoontes.

Neem gerust een keer iemand mee om een keer samen een personal training te doen.

Zo raken jullie samen extra gemotiveerd.

 

3. Daag jezelf uit

Een veel gemaakte fout die vaak voorbij komt, is dat mensen alleen doelen stellen in gewicht die vooral op de lange termijn zijn gericht.

Maar hou het leuk voor jezelf en daag jezelf ook op korte termijn uit.

Stel daarom realistische concrete kortetermijndoelen op.

Belangrijk is natuurlijk wel dat deze doelen bij jouw einddoel ‘afvallen en een gezonde leefstijl’ passen.

 

Voorbeelden:

Ik ga deze week 3 keer sporten, ik eet elke dag 250 gram groente, ik laat een week dat glaasje wijn of biertje staan.

Vind je het lastig om zelf realistische doelen op te stellen? Jouw trainer helpt je bij het opstellen van een realistisch (leefstijl)plan.

 

4. Beloon jezelf

Als je jezelf uitdaagt door middel van doelen, is het belangrijk deze regelmatig te evalueren.

Dit kan je zelf doen of samen met je trainer.

Doe dit wekelijks en ga voor jezelf na of je je doelen behaald hebt. Bedenk ook een passende beloning voor jezelf (niet in eten). Doe voor elke keer dat je een doel behaald hebt geld in een spaarpotje, voor een leuke outfit, of voor een weekendje weg. Je hebt het verdiend…

 

5. Verbied jezelf niets

 Vaak zie je dat door het verbieden van je favoriete reep chocolade je er juist meer zin in krijgt. Je kan nergens anders meer aan denken en het afvallen voelt echt als een straf. Gun jezelf dus af en toe zeker wat lekkers. Overdrijf niet, neem 1-2 blokjes kaas of chocola en laat de rest liggen voor een andere keer.

 

6. Houd je einddoel in gedachten

Het kan lastig zijn om gemotiveerd te blijven.

Vooral op momenten dat het moeizamer gaat, kan je de neiging krijgen om de handdoek in de ring te gooien.

Daarom is het belangrijk om je einddoel in gedachten te houden.

Ga voor jezelf na waarom het belangrijk voor je is om af te vallen. Wat zijn jouw redenen? Wat verwacht je te behalen als je die kilo’s kwijt bent?

Schrijf dit voor jezelf op. Ben je een beetje creatief? Maak een moodboard met dingen die jou motiveren.

Foto’s van jezelf toen je een paar kilo lichter was, motiverende quotes, de redenen waarom je wilt afvallen en, niet geheel onbelangrijk, de resultaten die je al behaald hebt.

junkfood
Joeri Cornet Fitnessmanager Fitnessinstructeur Fysiotherapeut i.o. CrossFit-manager

Tips & Tricks