Overzicht

Bloeddrukverlaging door beweging vergelijkbaar met verlaging door medicatie

28 februari 2019
fitness

Bloeddrukverlaging door beweging vergelijkbaar met verlaging door medicatie

Als je een hoge bloeddruk hebt, is het effect van lichaamsbeweging net zo groot als het effect van bloeddrukverlagende medicatie. Zeker de combinatie van duur- en krachttraining kan de bloeddruk flink verlagen. Dat schrijven Engelse en Amerikaanse wetenschappers in de British Journal of Sports Medicine. Ze verzamelden 391 eerder verschenen trials, aggregeerden de uitkomsten van de studies, en analyseerden die opnieuw.

 

De onderzoekers vonden 197 trials waarin onderzoekers, bij in totaal 10.461 proefpersonen, het effect op de bloeddruk van wandelen, joggen, zwemmen, krachttrainen of andere vormen van beweging hadden onderzocht. Ze vonden daarnaast ook 194 trials, waaraan in totaal 29.281 proefpersonen hadden meegedaan, en waarin de onderzoekers naar het effect van 5 verschillende soorten bloeddrukverlagende medicijnen hadden gekeken.

 

Het aller-effectiefste is een combinatie van kracht- en duurtraining. Die verlaagt de systolische bloeddruk met 9 mmHg. Da's bij verhoogde bloeddruk in de praktijk vaak niet voldoende om medicijnen te laten staan, maar waarschijnlijk wel voldoende om de dosis van de middelen te verlagen.

Hoge doses medicijnen werken in het algemeen net iets beter dan beweging, maar als je alleen kijkt naar mensen met een hoge bloeddruk [systole boven de 140 mmHg], dan werkt beweging net zo goed als medicatie.

bvloedruk
Joeri Cornet FItnessmanager Fitnessinstructeur Fysiotherapeut i.o. CrossFit-manager

Tips & Tricks