Overzicht

De nieuwe beweegrichtlijn

08 november 2018
jouwjkouwjkowu

De nieuwe beweegrichtlijn

De nieuwe beweegrichtlijn

De Gezondheidsraad heeft aan de minister van VWS (Volksgezondheid, Welzijn en Sport) advies uitgebracht over nieuwe beweegrichtlijnen. Deze richtlijnen zijn gebaseerd op een uitgebreide analyse van al het bestaande onderzoek naar de gezondheidseffecten van bewegen.

De nieuwe beweegrichtlijn voor volwassenen en ouderen is als volgt:

  • Bewegen is goed, meer bewegen is beter.
  • Doe minstens 150 minuten per week aan matig intensieve inspanning, verspreid over diverse dagen. Langer, vaker en/of intensiever bewegen geeft extra gezondheidsvoordeel.
  • Doe minstens tweemaal per week spier- en botversterkende activiteiten, voor ouderen gecombineerd met balansoefeningen.

        En... 

  • voorkom veel stilzitten.
     

Dit alles verlaagt het risico op chronische ziekten als diabetes, hart- en vaatziekten, depressieve symptomen en, bij ouderen, botbreuken.

Deze richtlijn is als rode draad gebruikt bij de ontwikkeling van ons Leefstijlplan.

De hoeveelheid minuten die gemaakt moeten worden in de week worden behaald door middel van Personal training, het krachtschema en het Pointsystem. Maar "bewegen is goed, meer bewegen is beter".

Dus probeer af en toe is een keer iets extra's mee te pakken zoals een groepsles, Pilates of Zumba.

Dit samen zorgt er voor dat al jullie sporters voldoen aan deze richtlijn.

Joeri Cornet Fitnessmanager Fysiotherapeut i.o.

Tips & Tricks