Overzicht

Ontspanning

25 juli 2019
fitness

Het zich goed kunnen ontspannen heeft een positief effect op herstelprocessen na inspanning.

Ontspannen

Het zich goed kunnen ontspannen heeft een positief effect op herstelprocessen na inspanning.

Spanningsbewustwording en toename van het lichaamsgevoel bevorderen het leren kennen van eigen grenzen.

De innerlijke rust die door bewust ontspannen ontstaat, kan angst en depressieve gevoelens verminderen.

Het kunnen omgaan met spanningen in het dagelijks leven bevordert het sociaal functioneren.

Dit alles tezamen blijkt bij te dragen tot aan het psychisch evenwicht. 

Een ontspanningsprogramma kan leiden tot mentale rust (stiller en leger in het hoofd), een betere controle over de ademhaling (rustiger ademen), een afname van de dyspnoesensatie en een betere kwaliteit van leven (en vermindering van stress).

Ontspannings kan plaatsvinden tijdens bewegen (actief ontspannen) of in rust (passief ontspannen), enerzijds als onderdeel van warming-up en coolingdown, anderzijds als apart ontspanningsprogramma / oefeningen.

Dit kan ook thuis worden gedaan. 

Een voorbeeld van een ontspanningsoefening is de progressieve relaxatie (Jacobson).

Met deze methode leer je spanning in je spieren waarnemen en vervolgens loslaten. Je oefent in een liggende houding door één voor één spiergroepen aan te spannen en vervolgens te ontspannen.

Het doel is om te leren waarnemen hoe spanning in die spieren aanvoelt en hoe de afwezigheid van spanning aanvoelt. Vervolgens kun je die afwezigheid van spanning ook in je dagelijks leven oproepen. 

Op internet zijn vele instructies (geluidsfragmenten) te vinden die je kunt gebruiken om deze methode thuis toe te passen. Ook kan jouw fysiotherapeut je hierbij helpen. 

relax
Joeri Cornet Fitnessmanager Fitnessinstructeur Fysiotherapeut i.o. CrossFit-manager

Tips & Tricks