Overzicht

Spier -en botversterkende oefeningen in de beweegrichtlijn

06 december 2018
fitness

Spier -en botversterkende oefeningen in de beweegrichtlijn

Spier -en botversterkende oefeningen in de beweegrichtlijn

Twee weken geleden hebben we een stukje geschreven over de bewegingsrichtlijnen en de MET waarden die hier bij horen.

https://www.proactief-almere.nl/nl/tips-en-tricks/fitness/bewegen-is-goed-maar-meer-bewegen-is-beter

Het advies in de richtlijn is dat kinderen drie keer per week aan bot- en spierversterkende activiteiten doen. Voor volwassenen en ouderen is dit twee keer per week, waarbij aan ouderen wordt geadviseerd om hiermee een combinatie te maken met balansoefeningen.

 

  • Botversterkende activiteiten bestaan uit krachttraining en activiteiten waarbij het lichaam met het eigen gewicht wordt belast, zoals springen, traplopen, wandelen, hardlopen en dansen.

 

  • Spierversterkende activiteiten (krachttraining of de combinatie van kracht- en duuractiviteiten) omvatten activiteiten om kracht, uithoudingsvermogen en omvang van de spieren te verbeteren. Voorbeelden zijn krachttrainingsoefeningen met eigen lichaamsgewicht en duuractiviteiten als fietsen en zwemmen.

 

  • Balansoefeningen zijn oefeningen gericht op het verbeteren van het evenwicht tijdens staan of beweging, zoals op één been staan en een voorwerp van de grond oprapen. Maar denk ook aan yoga, ballet, tai chi, of turnen.

 

Wil je nog meer variatie op de bovenstaande versterkende oefeningen of meer info over hoe je aan deze richtlijnen kan voldoen?

Onze trainers helpen je hier graag bij.


 

fh
Joeri Cornet Fitnessmanager Fysiotherapeut i.o.

Tips & Tricks