Overzicht

Verbetering slaap maakt cardio- en krachttraining effectiever

01 augustus 2019
fitness

Verbetering slaap maakt cardio- en krachttraining effectiever

Krachttrainings- en cardioprogramma's worden effectiever als sporters niet alleen trainen, maar ook goed slapen. Daardoor worden sporters slanker, fitter en misschien ook wel gespierder en sterker. Dat blijkt uit een experimentele studie die de Amerikaanse bewegingswetenschapper Brett Dolezal, verbonden aan de David Geffen School of Medicine, publiceerde in Sports Medicine International Open.  

Studie


De onderzoekers lieten 34 gezonde mannen en vrouwen van 22-44 jaar 12 weken trainen in een gym. De proefpersonen trainden 3 keer per week. Elke workout bestond uit een cardiodeel en een krachttrainingsdeel.

 

Voor 19 proefpersonen bleef het daarbij, maar 14 proefpersonen bekeken per week gedurende 10 minuten een interactieve presentatie waarin ze informatie kregen over het belang van slaap, en manieren om hun slaap te verbeteren. De figuur hieronder geeft je een idee wat voor informatie de proefpersonen kregen.

De proefpersonen die informatie kregen over slaap verloren significant meer lichaamsvet dan de proefpersonen die uitsluitend trainden. Er was ook een trend dat de slaapinformatie de toename van de spiermassa vergrootten, maar die toename was niet significant.

Er was ook een trend dat slaapinformatie ten goede kwam aan de toename van de spierkracht. Het verschil tussen de twee groepen was echter niet statistisch significant.

De proefpersonen die training combineerden met een programma dat de slaap zou moeten verbeteren werden fitter dan de proefpersonen die uitsluitend trainden. En dat verschil was wel statistisch significant.

Conclusie

Dat slapen belangrijk is wist iedereen denk ik al...

Maar heb je het idee dat je stil staat in je progressie of train je fanatiek?

Zorg er dan voor dat je voldoende slaap en rust krijgt.

En kan je wel een extraatje gebruiken op het gebied van slaap/rust?

Probeer dan eens een uur floaten.

Dit staat gelijk aan 4 tot 6uur slaap, volgende week hier meer over!

 

Het hele onderzoek vind je hier: https://www.thieme-connect.de/products/ejournals/abstract/10.1055/a-0900-7501

 

slaap sport
Pro actief logo

Tips & Tricks