Overzicht

Waarom een personal trainer?

13 juni 2019
fitness

Waarom een personal trainer?

EEN GEZONDE LEVENSSTIJL IS NIET VOOR IEDEREEN VANZELFSPREKEND. MOTIVATIE VINDEN OM EEN PAAR KEER IN DE WEEK TE SPORTEN, HET IS NIET IEDEREEN GEGEVEN.
 

Steeds meer mensen komen erachter dat de begeleiding van een personal trainer eigenlijk ideaal voor hen is.

De trend personal trainer is overgewaaid uit de VS en heeft de afgelopen jaren ook breed zijn intrede in Nederland gemaakt.

Iedereen die snel en blijvend resultaat
wil, of het nu gaat om algemene fitheid, verantwoord afvallen of juist aankomen, duurtraining, krachttraining, hersteltraining of revalidatietraining, heeft baat bij een personal trainer.

Van een personal trainer mag je verwachten dat hij/zij is opgeleid als sportinstructeur of sportleraar en daarnaast een opleiding tot personal trainer/coach heeft gevolgd.

Een goede personal trainer is zowel trainer als coach tegelijk en blijft continu op de hoogte van de laatste ontwikkelingen.

Verder is het natuurlijk belangrijk dat jij je prettig voelt in zijn/haar gezelschap en vertrouwen hebt in zijn/haar kunnen.


Een goede personal trainer kan je de specifieke begeleiding geven die ervoor zorgt dat je resultaten boekt.

Veilig en effectief trainen, planmatig werken en gemotiveerd blijven is effectiever als je aan de slag gaat met een PT die zich echt in jou kan verdiepen en je de aandacht geeft zodat jij jouw doelen verantwoord kunt bereiken.

De personal trainer is in staat om je te motiveren en te coachen.

Tijdens het eerste gesprek bespreek je
samen met de personal trainer je sportieve wensen en maak je samen met hem of haar een plan van aanpak gebaseerd op jouw doelen.

Een personal trainer heeft de kwaliteiten en kennis om een passend trainings- , bewegings- en/of voedingsplan op te stellen.

Onderzoeken hebben aangetoond dat de klanten van een personal trainer een hogere inzet en een betere kwaliteit hebben tijdens de trainingen in vergelijking met individuele sporters.

Bij een personal trainer boek je betere resultaten.

De personal trainer is jouw coach en hiermee die belangrijke stok achter de deur die jou helpt om bezig te blijven met je doel en niet op te geven. De hogere zelfmotivatie zorgt ervoor dat je beter in je vel zit.

Personal training heeft hierbij dus een indirect effect op jouw welbevinden.

 

Enkele redenen om een personal trainer te overwegen zijn:

  • Je hebt moeite om gemotiveerd te blijven
  • Wensen ten aanzien van het leveren van een sportprestatie, bijvoorbeeld om op wedstrijdniveau te komen voor een fitness/bodybuildingwedstrijd of het lopen van een marathon in een bepaalde tijd
  • Het afnemen van een conditietest en/ of vetmeting
  • Je hebt lichamelijke klachten waarmee tijdens trainingen rekening moet worden gehouden
  • Je het idee hebt dat je geen vooruitgang boekt met je trainingen
  • Het versterken van bepaalde lichaamsdelen, bijvoorbeeld rugspieren
  • Gewichtsbeheersing; afvallen, aankomen, algemene of specifieke fitheid
  • Hulp bij het veranderen van je gedrag, hetzij stoppen met roken, meer gaan bewegen en/of gezondere voedingskeuzes maken

 

Een van die voordelen is het feit dat de trainer ervaren is in het begeleiden van zowel beginnende als ervaren sporters.
Na de intake ontwerpt de personal trainer een trainingsprogramma dat is aangepast op jouw wensen en je lichamelijke conditie.

De trainer bepaalt na een uitgebreide gezondheidscheck de trainingsopbouw, het trainingsprogramma en de trainingsplanning en stuurt indien nodig je voeding bij.

Vervolgens bepaal je samen met je PT de trainingstijden en locatie om samen aan de slag te gaan.

Mental coaching is een bijkomend voordeel van de personal trainer.
Hij/zij weet wat de problemen zijn die op je pad kunnen komen en hoe deze te vermijden of te overwinnen.

Sta je bijvoorbeeld op het punt de fout in te gaan met je voeding, neem dan contact op met je PT.

Hij kan onder andere de oorzaak met je aanpakken en je op de gevolgen wijzen zoals; schuldgevoel en/of spijt.

Hij laat je opnieuw stilstaan bij de lange termijn gevolgen van je slechte gewoonten en laat je eerlijk kijken naar jezelf.

Er zijn immers veel gezondere manieren om je goed te voelen.

De personal trainer houdt je vooruitgang in de gaten en stuurt bij daar waar nodig.

Soms afzien en vallen en weer opstaan horen daarbij. Je doel bereiken is vaak een lastig proces.

Alleen door dingen te doen die in de eerste instantie lastig lijken, kun je jezelf verbeteren.

De PT zorgt ervoor dat je het maximaal haalbare uit jezelf haalt zodat je versteld zult staan
van wat je allemaal kunt bereiken. Door bij te houden welke vorderingen jij maakt, laat hij je zien hoe sterk de voortgang is.
Dit is eveneens een houvast en motivatie in moeilijke momenten.

Maar ook het corrigeren van een verkeerde houding, het stimuleren om toch te gaan trainen wanneer je eigenlijk geen zin hebt, of je te motiveren om net even verantwoord over de grens te gaan zijn dingen waarmee een personal trainer net dat verschil kan maken tussen vooruitgang of stilstand.

Joeri Cornet FItnessmanager Fitnessinstructeur Fysiotherapeut i.o. CrossFit-manager

Tips & Tricks