Overzicht

Wat is slapeloosheid en wat kan je er tegen doen?

19 september 2019
fitness

Wat is slapeloosheid en wat kan je er tegen doen?

Een volwassene heeft gemiddeld tussen de zeven en acht uur slaap per nacht nodig.

Hoeveel dit precies is, verschilt per persoon.

Het is heel normaal dat een klein kind meer slaapt en een bejaard persoon maar zes uur.

Naarmate je ouder wordt, heb je nu eenmaal minder slaap nodig.
Of je genoeg slaapt heeft in principe niets te maken met het aantal uren dat je 's nachts maakt, er wordt gekeken naar hoe je overdag functioneert.

De meeste mensen weten precies hoeveel slaap ze nodig hebben om uit te rusten.

Het is overigens heel normaal om 's nachts even wakker te worden en daarna weer door te slapen, alleen onthoud je dat vaak niet.

 

Wanneer slaaptekort een probleem wordt...


Merk je dat je overdag concentratieproblemen krijgt, makkelijker in slaap valt of kortaf bent en daarbij ook 's nachts minder goed slaapt, dan kan dat duiden op een slaaptekort. Van een slaapprobleem spreekt men pas als je er echt langere tijd last van hebt en oververmoeid raakt, waardoor het effect heeft op je dagelijks functioneren.

Grofweg zijn er vier oorzaken waardoor je niet goed kunt slapen. Een jetlag of bijvoorbeeld de overgang van zomer- naar wintertijd kunnen zorgen voor een verstoord bioritme.

Daarnaast kunnen bepaalde medicijnen of middelen als koffie en energiedrank voor slaaploosheid zorgen.

 

Kinderen met slaapproblemen


Ongeveer een kwart van alle kinderen heeft regelmatig problemen met slapen, blijkt uit onderzoek van het Erasmus MC. Aan de studie deden 871 kinderen mee, van wie zes procent wekelijks het slaapmiddel melatonine gebruikt.

In veel gevallen wordt het gebruikt door kinderen met autisme of ADHD.

Ook het gebruik van 'schermen' voor het slapen heeft een negatief effect op het slapen, blijkt uit onderzoek van het RIVM.
Ook bepaalde omstandigheden leiden soms tot een slaaptekort, zoals een snurkende partner of een andere slaapomgeving met vreemde geluiden. Maar de meestvoorkomende oorzaak is echter spanning en stress, waardoor je moeilijker inslaapt en sneller wakker wordt en meer gaat piekeren.

 

Wat je zelf kunt doen en wanneer je aan de bel moet trekken


Om goed te kunnen slapen, is het belangrijk dat je je voorbereidt voordat je in bed stapt. Verwacht niet dat als je om 22.30 uur nog stevig aan het sporten bent of op een feestje staat, je een half uur later meteen kunt gaan slapen. Alle spanning moet eerst je lijf uit.

Wat je zelf kunt doen bij slapeloosheid

  • Vermijd zware lichamelijke of geestelijke inspanningen een uur voor het slapengaan
  • Zet een half uur voor het slapen alle schermen uit, zoals de televisie en telefoon.
  • Breng je hoofd tot rust door iets ontspannends te lezen of luister rustige muziek.
  • Zorg voor een prettige slaapomgeving en gebruik je slaapkamer alleen om te slapen.
  • Begin aan het eind van je vakantie vast met wennen aan het normale ritme.

 

Zet een half uur voor je naar bed gaat alle schermen uit, van televisie tot mobiele telefoon.

Drink geen cafeïnehoudende dranken meer en zorg voor een ontspannen sfeer in de slaapkamer.

Ga dus ook niet werken of studeren in bed.

Het kan ook helpen om een half uurtje te lezen - uit een boek, niet van een scherm - om je hoofd tot rust te brengen.

slapend werken
Joeri Cornet Fitnessmanager Fitnessinstructeur Fysiotherapeut i.o. CrossFit-manager

Tips & Tricks