Overzicht

'We moeten zorgen voor een betere balans tussen zitten, staan en bewegen.'

16 mei 2018
Inspanning

Zitten is niet het nieuwe roken

Zitten is niét het nieuwe roken

Bewegen is gezond. Volgens de nieuwe beweegrichtlijnen van de Gezondheidsraad uit 2017 moeten we ten minste 150 minuten per week matig intensief bewegen. Maar ook bij voldoende beweging is stilzitten een risicofactor voor hart-en vaatziekten, diabetes en andere ziekten.

"Zitten is niét het nieuwe roken", zegt dr. Hidde van der Ploeg, associate professor aan de afdeling sociale geneeskunde van het VU medisch centrum Amsterdan en een van de belangrijkste Nederlandse onderzoekers van sedentair gedrag. "Zitten is een vorm van natuurlijk gedrag, terwijl roken altijd ongezond is. Maar we hebben ons leven zo eenvoudig ingericht, dat we bijna de hele dag stilzittten. Thuis zitten we het liefst voor de tv, achter een tablet of met een boekje. We zitten in de auto of de trein op weg naar ons werk en als we een kantoorbaan hebben, zitten we daar ook het grootste deel van de dag. En dan wordt het te veel voor ons lichaam. Onze beenspieren vormen de grootste spiergroep en die gebruiken we bij zitten vrijwel niet. Daardoor wordt er onvoldoende suiker en vet opgenomen, waardoor de kans toeneemt op diabetes en op hart-en vaatziekten. Om dat aan te pakken, moeten we zorgen voor een betere balans tussen zitten, staan en bewegen.

 

BRON: FysioPraxis, april 2018

Daphne Faiman Arbeidsfysiotherapeut Kwaliteitsmanager

Tips & Tricks