Overzicht

ProActief in de wijk deel 6

14 november 2022
buiten rennen

ProActief in de wijk deel 6

Even terugblikkend, weten jullie nog wat bewegen allemaal voor ons doet? Nee?

 

Verschillende studies laten zien dat mensen die genoeg bewegen minder kans hebben op de ontwikkeling van hart- en vaatziekten en kanker. Voldoende beweging heeft een positieve invloed op onze bloeddruk, cholesterol huishouding en glucosewaarden. Bewegen en met name de combinatie kracht- en conditietraining helpt bij het reduceren van lichaamsgewicht, helpt bij het verlagen van het vetpercentage en geeft een verhoging van de vetvrije massa in ons lichaam. Bovenstaande gezondheidsvoordelen werden gevonden bij mensen met overgewicht die meer zijn gaan bewegen en was zichtbaar bij zowel de personen die waren afgevallen dan wel personen die niet tot nauwelijks gewicht waren verloren. Overigens geniet afvallen bij overgewicht natuurlijk wel de voorkeur voor onze gezondheid.

 

Hoeveel mensen in je directe omgeving ken je die niet voldoende bewegen, overgewicht hebben en last hebben van hartklachten, een te hoge bloeddruk en/of te hoog cholesterol hebben, weinig energie etc?

Juist, hier ligt dus een enorme kans! Bewegen gebruiken als medicatie, het kan!

Wist je dat bewegen ook een positieve invloed heeft op ons brein en veel van ons gedrag voorkomt uit de wijze waarop ons brein geprogrammeerd is? De eerste keer dat ik kennisnam van onderstaande verschijnselen was ik verbijsterd.

Onderzoek laat zien dat meer bewegen op termijn dezelfde beloningsgebieden stimuleert die gestimuleerd wordt bij bijvoorbeeld verslavingen als roken, eten en alle andere stimulans die verslavend kunnen werken.

Herhaaldelijk stimuleren van dit gebied door te bewegen kan er dus voor zorgen dat wij meer beloning gaan ervaren na en tijdens het bewegen. Bewegend wordt dan verslavend, met andere woorden, wij programmeren ons brein op een andere manier. Bewegen kan echt een gezonde verslaving worden en plaats maken voor iets anders dan bijvoorbeeld ongezond eten of roken.

Ook stimuleert bewegen de gebieden in ons brein die verantwoordelijk zijn voor onze cognitie en motivatie. Door herhaaldelijke stimulatie van deze gebieden krijgen wij dus meer zin om dingen te ondernemen en nog belangrijker, we gaan logischere keuzes maken en kunnen beter nadenken voor wij iets doen! Je herkent vast het gevoel van hangerig worden en nergens meer zin in hebben omdat je de hele dag niks hebt gedaan. Dat komt doordat je jouw motivatie gebied de hele dag niet hebt geprikkeld!

 

Simpel gezegd: De vrijwillige wil tot bewegen en/of iets ondernemen wordt automatisch steeds meer bij meer bewegen.

En dat allemaal door simpelweg… Meer te bewegen!

Ik gebruik het woord simpel, maar bewegen is niet altijd simpel. De zoektocht naar het haalbaar maken van bewegen en bewegen inderdaad weer simpel maken van bewegen is iets waarvoor ik mij als fysiotherapeut hard maak. Hoe kunnen mijn collega’s en ik bewegen weer laagdrempelig, leuk en veilig maken voor personen die dit niet meer zo ervaren?

 

Hier zal ik verder op ingaan in mijn volgende blogs.

Mocht je zelf al een idee hebben over hoe wij bewegen toegankelijker, laagdrempeliger, leuker of minder spannend kunnen maken? Wees niet bang om ze te plaatsen in de reacties in dit bericht, ik ga hier graag over in gesprek!

Beweeg naar een gezonder leven,

Danny Koster

Vrouw die push up oefening doet met een fitness trainer naast haar in een sportschool
Esther Chantrel Office manager

Tips & Tricks