Overzicht

Kick off the week 16 april 2018

16 april 2018
Pro actief logo

Ontspannen tijdens je werk

8 uur achter achter een beeldscherm met af en toe een loopje naar het toilet of het koffieapparaat. Een kantoorbaan kan jouw leefstijl behoorlijk in de weg zitten, met name door een gebrek aan beweging. Ook stress veroorzaakt door deadlines,of een bureaula vol met snoep helpen niet als je graag gezond wilt leven. Toch kun je ook op jouw werkplek de nodige maatregelen nemen om jouw kantoorbaan een stuk gezonder te maken.

Vervoer

Het begint al met de manier waarop je je naar het kanoor verplaatst. Stap jij elke dag in de auto? Of fiets je naar je werk? Een korte wandeling kan al veel doen. Parkeer je auto eens wat verder weg of neem een keer de trein en wandel het laatste stukje naar je werk.

 

Snack gezond

Verruil de snoeppot op je bureau of in je bureaula eens door wat gezonde snacks. Denk hierbij aan snoeptomaten, wat wortels, ongezouten noten of jouw favoriete thee. En zet een flesje water neer.

 

Maak je bureau leeg

Clean desk policy? Die is er echt niet alleen voor de schoonmakers of omdat het er opgeruimd uit ziet. Een rommelig bureau leidt ook tot een rommelige geest. Oftewel; een opgeruimd bureau zorgt voor een opgeruimde geest. Hierdoor ontstaat er meer ruimte voor concentratie. Als jouw bureau leeg is worden je hersen minder afgeleid en dat werkt een stuk rustiger.

 

Lopen na je lunch

Wanneer je een grote lunch achter de kiezen hebt kun je je soms loom voelen. Je bloedsuikerspiegel is na het eten omhoog gegaan en het kan soms even duren voor die weer omlaag gaat. Om te zorgen dat je bloedsuikerspiegel minder snel stijgt kun je, in plaats van gelijk weer in je bureaustoel te ploffen, even een rondje lopen. Een tocht door het kantoorgebouw werkt al prima, maar het is nog beter - en lekkerder - als je even naar buiten kunt. Een paar minuten in de frisse lucht zorgt namelijk al voor minder stress, minder zorgen en een kleinere kans op depressie.

 

Mediteer

Bij meditatie denken veel mensen nog steeds aan een yogamatje en een meditatiekussen in een stille omgeving. Toch hoeft mediatie niet ingewikkeld te zijn. Je kunt dit namelijk ook gewoon doen terwijl je op jouw bureaustoel zit.

1. Ga rechtop in je stoel zitten en leun ontspannen tegen de rugleuning van jouw stoel.
2. Leg één hand op je buik en één hand op je borst.
3. Adem diep in door je neus en adem door naar je buik. De hand op je buik moet je als het ware wegduwen met je buik. De hand op je borst moet stil blijven liggen.
4. Houd dit een paar seconden vast en adem dan uit door je mond, terwijl je je lippen niet ver van elkaar afhoudt (alsof je gaat fluiten). Voel hoe de hoeveelheid lucht in je buik langzaam minder wordt. Zorg dat het uitademen langer duurt dan het inademen.
5. Herhaal dit 3 tot 10 keer.

Voelt het gek om dit achter je computer te doen? Op het toilet kan het ook prima!

Pro actief logo

Tips & Tricks