Overzicht

Weekly kick off. 07-01-2019

07 januari 2019
Proactief

Inspiratie voor jouw goede voornemens.

Inspiratie voor jouw goede voornemens.

Heb je nog inspiratie nodig voor goede voornemens in 2019?

We hebben er 8 voor je!

 

1. Goede voornemens volhouden? Maak een plan

Wil je iets veranderen in 2019? Maak dan daarvoor een plan. Want alleen de gedachte ‘ik wil meer sporten’ gaat niet werken. Voornemens lukken pas als ze concreet én uitvoerbaar zijn. Hoe concreter, hoe beter! Bijvoorbeeld: ‘Op dinsdagavond 20 uur doe ik mee met de les CrossFit, samen met mijn vriendin Marieke’. Of: ‘Vrijdagochtend trek ik meteen mijn hardloopkleren aan als ik opsta en ga ik na het ontbijt 3 kilometer hardlopen in het bos’.

 

2. Goede voornemens gezond eten? Verander 1 ding tegelijk!

Heb je goede voornemens voor gezond eten? Ontbijten met smoothies, lunchen met salades en ’s avonds een pizza met een bloemkoolbodem? Grote kans dat je na een week uitgeput in de keuken staat en besluit om patat te halen. Alles in één keer veranderen hou je niet vol! Het is veel gemakkelijker om gewoontes stuk voor stuk aan te pakken. Begin maar eens met fruit bij het ontbijt bijvoorbeeld. Als die gewoonte is ingesleten, maak je een volgend voornemen. Het gaat minder snel, maar het is wel veel gemakkelijker om vol te houden.

 

3. Drink suikervrij

Dranken met suiker zijn voor niemand goed. Ze jagen je bloedsuiker omhoog en geven weinig verzadiging, zodat je niet merkt dat je veel energie binnenkrijgt. Een goed voornemen is om voortaan suikervrij en alcoholvrij te drinken: water, thee en koffie. Drink liever geen frisdrank, vruchtensap en gezoete zuiveldranken. Light frisdrank kan ook, maar bedenk dat die zoete smaak je zoetbehoefte in stand houdt.

 

4. Zoek hulp bij het stoppen

Roken, te veel alcohol, te vaak snoepen? Als je al vaker geprobeerd hebt te stoppen, weet je vast hoe lastig dat is. Het is geen kwestie van wilskracht, het is gewoon écht heel moeilijk. Zoek dit jaar eens professionele hulp bij het stoppen. Ga naar je huisarts, diëtist, leefstijlcoach en laat je helpen.

 

5. Goede voornemens gezond eten? Kies de regenboog

Vrolijk en gezond voornemen: probeer kleurrijker te eten. Niet alleen maar groene groenten, zoals sla en sperziebonen, maar vaker ook rood, oranje, geel, wit en paars op je bord. Hoe gevarieerder je eet, hoe meer verschillende voedingsstoffen je binnenkrijgt. En dat is de basis van gezond eten. Meer variatie in groenten maakt je eten ook lekkerder!

 

6. Ga op tijd naar bed

Een tekort aan slaap is een risicofactor voor overgewicht. En als je moe bent, heb je de neiging om je vermoeidheid ‘weg te eten’. Vooral suiker geeft je dan weer snel een kick, zodat je er weer even tegen kan. Helaas is het effect van suiker is ook weer snel uitgewerkt. Vroeger naar bed voorkomt snoepen! 

 

7. Ga (een beetje) terug naar de jaren 50

In de jaren 50 was eten nog heel overzichtelijk: 3 maaltijden per dag, op vrijdag vis, in het weekend een glaasje en een borrelhapje en alleen op verjaardagen taart. Natuurlijk hoef je niet terug naar elke dag gekookte aardappelen of een blokje kaas met ananas. Maar een beetje terug naar die ijzeren regelmaat is best een goed idee. Het geeft structuur en duidelijkheid en dat helpt om voornemens voor elkaar te krijgen.

 

8. Goede voornemens om af te vallen? Geniet met mate en denk om de balans.

Wil je afvallen? Geniet met mate. Stop na 2 bitterballen op een feestje en sla het sporten niet over en ga vers koken. Zet de knop om. Zie gezond eten niet als zielig of een straf voor jezelf. Maar zie het als de manier om goed voor jezelf te zorgen. Lekker blijven eten, niet te streng voor jezelf zijn en goed de balans bewaken. 

gezondheid
Kim Lammers Praktijkmanager TIGRA manager Sportfysiotherapeut Bedrijfsfysiotherapeut

Tips & Tricks