Overzicht

Weekly Kick off. 08-07-2019

08 juli 2019
Proactief logo

Overtraind?

Overtraind?

Overtraindheid herken je zo

Overtraindheid kan zich op drie manieren manifesteren: mentaal, hormonaal en fysiek.

Overtraind?

De laatste tijd komt er vaker een vraag, Ik heb een pijntje en over een maand is mijn marathon al.’ Waarom dat is? ‘Marathonlopers raken vaak geblesseerd omdat ze de regels van ‘te’ overtreden: te veel, te snel, te zwaar.’ Als jij net als duizenden andere hardlopers middenin je trainingsschema voor een groot hardloopevenement of marathon zit, is de verleiding groot om er een schepje bovenop te doen. Soms leidt dat extra schepje tot overtraindheid. Je wordt gedwongen om het wat kalmer aan te doen en je recordpoging nog even uit te stellen. Overtraindheid kan zich op drie manieren manifesteren: mentaal, hormonaal en fysiek. En het vervelende is dat het lastig te herkennen is. Hier moet je op letten:

Mentaal

Een van de gebruikelijkste symptomen van overtraindheid is een burn-out. Opgehoopte stress (te weinig slaap, te weinig calorieën en te veel zorgen over een wedstrijd) zorgt ervoor dat je uitgeblust raakt. Een vermoeide geest gaat hand in hand met een vermoeid lichaam. Als je energieniveau laag is, is de kans op blessures of ineenstorting het grootst. Om een burnout voor te zijn, moet je je geest koesteren; zorg tijdens de zwaarste trainingsweken voor voldoende slaap. Zo krijgen lichaam én geest tijd om te herstellen. Plan ontspannende dingen in, zoals een massage of een ‘ik’-dag. Het is juist goed om even terug te schakelen. Het skippen van een lange duurloop om even bij te slapen, levert je uiteindelijk meer op dan door te blijven pushen.

Hormonaal

Je hormonen zijn verantwoordelijk voor je zogenoemde homeostase, je lichaam’s delicate balans die veel van de dagelijkse functies, zoals slaapcycli en hongergevoel reguleert. Als je overtraind raakt, wordt ook die uitgebalanceerde hormoonspiegel geraakt: van het ene hormoon maak je minder aan, en van de ander teveel. Dit leidt tot allerlei problemen, zoals een verlaagde weerstaand en vreetbuien. Het kan bij vrouwen zelfs amenorroe veroorzaken, het uitblijven van de menstruatie. Als jij een hormonale disbalans vermoedt, ga dan bij je huisarts langs en praat eens met een sportvoedingsdeskundige. Je huisarts kan een bloedtest laten doen om je hormonale spiegel en ijzergehalte te beoordelen. Vaak ligt de oorzaak bij je voeding, bijvoorbeeld doordat je niet genoeg calorieën binnenkrijgt om zware inspanningen te leveren. Dit is goed te ondervangen met een uitgebalanceerd dieet.

Fysiek

Het duidelijkste symptoom van overtraindheid is een blessure. De ernst hiervan kan variëren van lichte overbelasting tot een stressfractuur waarmee je maandenlang uitgeschakeld bent. Net als bij mentale en hormonale overbelasting, komt ook hier het woordje ‘te’ om de hoek kijken; je traint te hard. Pijn die zorgt dat je anders gaat lopen en die je looptechniek onder druk zet, moet door een deskundige behandeld worden. Kleine pijntjes kunnen vaak tot een groot probleem uitgroeien als ze niet op de juiste manier gediagnosticeerd en behandeld worden. Goede prestaties zijn afhankelijk van een uitgekiend trainingsschema, de juiste voeding en betrouwbare spullen. Maar ze betekenen niets als jij niet goed let op je lichaam. Als de symptomen van overtraindheid op tijd onderkend worden, is de kans groter dat ik je aan de startlijn zie, dan op mijn behandelbank.

 

emom moe
Kim Lammers Praktijkmanager TIGRA manager Sportfysiotherapeut Bedrijfsfysiotherapeut

Tips & Tricks