Overzicht

Weekly Kick off. 22-07-2019

22 juli 2019
Proactief logo

Bewerkt voedsel zorgt ervoor dat je meer gaat eten.

Weekly Kick off. 22-07-2019

Bewerkt voedsel zorgt ervoor dat je meer gaat eten.

 

Uit een nieuwe studie is gebleken dat industriële verwerking van voedsel ervoor zorgt dat we geneigd zijn meer te gaan eten. Vrijwilligers die mee deden aan de studie aten meer en hun gewicht nam toe op een dieet met zwaarbewerkt voedsel dan deelnemers op een dieet met onverwerkt voedsel, zelfs wanneer de twee diëten dezelfde beschikbare calorieën en voedingsstoffen hadden.

 

De studie is "een eerste mijlpaal" in een debat over de gezondheid van verwerkt voedsel, zegt Steven Heymsfield, een amerikaanse onderzoeker van obesitas kliniek aan het Pennington Biomedical Research Center.  
 
De definitie van "verwerkt voedsel" is controversieel. Bijna al het voedsel in supermarkten is onderhevig aan enige verwerking: het is gepasteuriseerd, vacuüm afgesloten, gekookt, bevroren, versterkt en gemengd met conserveermiddelen en smaakversterkers. Sommige van deze processen kunnen de voedingswaarde veranderen. En sommige studies hebben associaties gevonden tussen verwerkte diëten en een verhoogd risico op obesitas, kanker en zelfs eerdere sterfte, maar geen enkele heeft een causaal verband aangetoond.
 
Toch wijzen sommige wetenschappers de verwerking van voedsel als een boosdoener in de wereldwijde epidemie van obesitas en gerelateerde ziekten.
De officiële voedingsrichtlijnen van Brazilië bevelen bijvoorbeeld aan dat mensen de consumptie van bewerkte voedingsmiddelen beperken.
Een vermoedde bestaat dat verwerkte voedingsmiddelen verband houden met een slechte gezondheid, simpelweg omdat ze waarschijnlijk veel vet, suiker en zout bevatten. In het nieuwe onderzoek is geprobeerd om deze factoren uit te sluiten.
Ze rekruteerden 20 gezonde mensen. Deelnemers brachten 28 dagen door in een onderzoeksinstituut. Elke deelnemer kreeg een dieet met bewerkt voedsel en vervolgens een dieet van 2 weken met onbewerkt voedsel.  
Het bewerkte voedsel bestond uit kant-en-klare maaltijden met vijf of meer ingrediënten, vaak inclusief smaakversterkende additieven, kleurstoffen of stabilisatoren. Onbewerkt voedsel bevatte levensmiddelen ingevroren, gedroogd, gekookt of vacuüm verpakt, maar zonder toegevoegde suiker, zout of olie. Maaltijden in de bewerkte studie waren verpakte ontbijtgranen, gezoete yoghurt, ravioli in blik en hotdogs. Levensmiddelen uit het onbewerkte dieet waren havermout, gestoomde groenten, salades en gegrilde kip. Diëtisten zorgden voor een zorgvuldige samenstelling zodat de bewerkte en onbewerkte diëten qua calorieën, suiker, natrium, vet en vezels overeen kwamen.
De deelnemers mochten zelf bepalen hoeveel ze aten. Toen ze eenmaal verzadigd waren, berekende het team hun inname door de restjes nauwgezet te wegen. De onderzoekers ontdekten dat tegen de tweede week van elk dieet mensen gemiddeld ongeveer 500 calorieën per dag aten wanneer het dieet bestond uit bewerkt voedsel.  Die extra consumptie leidde tot een gewichtstoename van ongeveer een kilogram tijdens de 2 weken op het bewerkte dieet, tegenover een verlies van ongeveer een kilogram op het onbewerkte dieet.  
 
Bij navraag beoordeelden de deelnemers de bewerkte maaltijden als niet aangenamer dan de onbewerkte. Als ze niet meer van het eten genoten, waarom aten ze er dan meer van?
Een mogelijkheid is dat industriële verwerking zachtere voedingsmiddelen produceert die gemakkelijker te kauwen en te slikken zijn - en dus gemakkelijker om af te spoelen. De deelnemers aten sneller in het bewerkte dieet en uit onderzoeken is gebleken dat mensen meer eten als ze sneller eten.
 
 
 
 

gezondheid
Kim Lammers Praktijkmanager TIGRA manager Sportfysiotherapeut Bedrijfsfysiotherapeut

Tips & Tricks