Overzicht

Weekly Kick-off 27-07-2020

27 juli 2020
Proactief logo

Weekly Kick-off 27-07-2020

Monday motivation!

 

Waar komt motivatie vandaan?

Een simpele maar wellicht wel de allerbelangrijkste vraag waar vaak veel meer onder verbogen zit dan je in eerste instantie zelf had bedacht.

Waar komt motivatie vandaan en waarom is deze voor iedereen anders?

Om goed antwoord te kunnen geven op deze vragen is belangrijk om te weten dat vaak sprake is van een dan wel intrensieke motivatie of extrinsieke motivatie. Benieuwd naar het verschil? Lees dan snel verder!

 

Extrinsieke motivatie

Het woord extrinsiek zegt het al een beetje, extrinsieke motivatie is motivatie welke voortvloeit uit een externe bron. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een huisarts die aanbeveelt om minder te gaan snoepen, een partner die vind dat je meer moet gaan bewegen, of werk dat verlangt dat je een bepaalde deadline haalt. In dit geval zijn er acties of doelstellingen gesteld door andere personen of gebeurtenissen, waar jij vervolgens actie op moet ondernemen. Omdat deze doelstellingen niet jouw eigen doelstellingen zijn is er vaak sturing of controle nodig om deze te behalen.

Een andere optie is om van deze extrinsieke motivatie intrinsiek te maken.

Dit kan worden bewerkstelligt door op zoek te gaan naar eigen belangen, eigen waarden of normen en andere aspecten die belangrijk zijn voor jou als persoon. Een voorbeeld hierbij: de dokter vind het belangrijk om minder te snoepen voor jouw gezondheid. Het begrip gezondheid zegt jou in dit geval niet veel, maar jij vindt het wel belangrijk om ook over tien jaar nog actief te kunnen meespelen met de kinderen. De belangen liggen in bovenstaand voorbeeld iets anders, maar de uitkomst is hetzelfde: je hebt een motivator of drive om van de snoep af te blijven. In bovenstaand voorbeeld is er vanuit een extrinsieke motivatie op zoek gegaan naar een intrinsieke motivatie.

 

Intrinsieke motivatie

 

De motivatie die vanuit jezelf komt. Denk aan eigen waarden en normen, emoties, gedachten en aspecten die echt belangrijk voor je zijn. Het voordeel van het vinden van intrinsieke motivatie is dat het dus vanuit een kernwaarde komt die voor jou zelf als persoon echt belangrijk is en ertoe doet.

In ons gedrag zien we vaak onbewuste handelingen die voortkomen uit aspecten die ons vormen als persoon.

Om dit gedrag te doorbreken is het goed om ons zelf de volgende vragen te stellen: Wat maakt het dat ik bepaalde keuzes maak? Wat vind ik belangrijk hierbij? Is mijn doelstelling realistisch? Wat zijn de voor- en nadelen van deze keuze? En wat zijn de voor- en nadelen als ik een andere keuze maak? Leg deze voor- en nadelen van oud en nieuw gedrag naast elkaar en leg deze voor jezelf op een weegschaal. Welke voor- en nadelen wegen voor jou zwaarder en zijn echt belangrijk? Ga op zoek naar jouw intrinsieke motivatie en gebruik hierbij bijvoorbeeld de volgende methode:

 

Voorbeeld

Suzanne wilt 3 keer per week sporten en heeft met zichzelf de afspraak gemaakt door de weeks gezond te eten. De afgelopen vier weken kwam Suzanne thuis van werk, plofte zij neer op de bank en had zij geen zin om op te koken. Zij eindigt de avond met een heerlijk broodje shoarma, pizza of iets anders lekkers en een goede film op netflix en ervaart een gevoel van rust en ontspanning. Haar vrienden vragen of ze in de avond nog even naar het park komt om daar gezellig bij te kletsen, maar eigenlijk heeft ze hier geen zin in. Na de film voelt zij zich enorm schuldig. Suzanne heeft deze week maar 1 keer gesport en ook nog tegen haar eigen afspraak in eten besteld. Ook vind zij het belangrijk om af te spreken met vrienden en geniet ze van het contact met hun. Die film had achteraf ook wel kunnen wachten…

Ontleed het bovenstaande verhaal als volgt:

Waarom wilt Suzanne drie keer per week gaan sporten?

Zij merkt op dat ze steeds minder fut heeft, uit vorm raakt en erg moe is gedurende de dag. Hierdoor is ze voor haar directe omgeving uitgeblust minder vrolijk. Suzanne vind het erg belangrijk om er te zijn voor haar naasten.

 

Intrinsieke motivatie voor gezondere leefstijl:
Energie overhouden naast werk en er kunnen zijn voor haar naasten. Het onderhouden van een gezonde relaties naast werk.

 

Is de doelstelling realistisch?

Het sporten na werk betekent dat Suzanne op tijd moet vertrekken van werk waardoor haar werk langzaam opstapelt gedurende de week. Die derde keer sporten is hierdoor lastig en wellicht niet haalbaar. Twee keer sporten lijkt hierdoor realistischer.

 

Voor- en nadelen oud gedrag:

Voordeel: Thuis kunnen neerploffen op de bank na werk en niet nog ergens heen moeten en het ervaren van rust en ontspanning.

Nadeel: Suzanne heeft geen energie meer na werk en is compleet uitgeblust in haar weekend.

 

Voor- en nadelen nieuw gedrag:

Nadeel: Er is sprake van een tijdsinvestering, Suzanne is na het werk ook nog eens twee dagen extra later thuis vanwege het sporten.

Voordeel: Suzanne voelt zich beter over zichzelf, is opgewekter en heeft energie om leuke dingen te doen in het weekend met haar naasten.

 

Uitkomst:


Uiteindelijk zal Suzanne een analyse maken betreft de voor en nadelen van oud en nieuw gedrag. Waarschijnlijk zal zij door haar intrinsieke motivatie, om er te kunnen zijn voor haar naasten, geneigd zijn om een nieuwe leefstijl uit te proberen en maakt zij een grotere kans deze ook vol te houden. In lastige tijden houdt Suzanne zich haar doel voor ogen: Ik wil energiek zijn na het werk en nog leuke dingen kunnen doen met mijn vrienden.

Wel stelt zij haar doelstelling bij en zal zij niet drie keer proberen te sporten, maar beginnen met twee keer in de week. Dit is goed vol te houden.

sunny
Danny Koster Oefentherapeut Mensendieck Adviseur Arbeid & Gezondheid Fysiotherapeut

Tips & Tricks