Overzicht

Weekly Kick Off. 29-07-2019

29 juli 2019
Proactief logo

De ideale stretch routine.

De ideale stretch routine.

Rekken bevordert de flexibiliteit en helpt uw ​​gewrichten een gezond en soepel te houden - en vermindert hierdoor ook de kans op gewrichts- en spierklachten. Maar hoe vaak moet je stretchen? Hoe lang moet je de rek vasthouden? En hoe vaak moet je elke stretchoefening doen? Een panel van experts bijeengeroepen door het American College of Sports Medicine (ACSM) heeft een breed scala aan onderzoeken beoordeeld om deze vragen te helpen beantwoorden.

Stretching is veel minder rigoureus bestudeerd dan andere vormen van oefening, dus de wetenschap is niet zo sterk.

Maar op basis van het bewijs kwam het panel overeen dat:

• Gezonde volwassenen moeten ten minste twee tot drie keer per week flexibiliteitsoefeningen (stretches, yoga of tai chi) doen voor alle belangrijke spierpeesgroepen - nek, schouders, borst, romp, onderrug, heupen, benen en enkels - .

• Voor optimale resultaten moet je in totaal 60 seconden besteden aan elke rekoefening. Dus als je een bepaalde rek 15 seconden kunt vasthouden, zou het ideaal zijn om het nog drie keer te herhalen. Als je het stuk 20 seconden kunt vasthouden, zouden nog twee herhalingen volstaan.

 

rekken
Kim Lammers Praktijkmanager TIGRA manager Sportfysiotherapeut Bedrijfsfysiotherapeut

Tips & Tricks