Overzicht

Weekly Kick Off. 05-08-2019

05 augustus 2019
Proactief logo

5 tips tegen stressklachten.

Weekly Kick Off. 05-08-2019

5 tips tegen stressklachten.

 


Draag je veel verantwoordelijkheid en hou je altijd alle ballen in de lucht? Vindt jouw omgeving je een voorbeeld van “ hoe doet hij of zij dat allemaal ?” en wil je liever niet van dat voetstuk vallen? Verantwoordelijke mensen zijn meer vatbaar voor spannings- of werkgerelateerde stressklachten  dan anderen. Zorg dat jou dit niet overkomt. Daarom 5 tips voor stressreductie.

 


Pak de regie.
Sta stil bij wat echt moet en wat bijzaak is. Misschien kunnen er taken overgedragen worden? Plan altijd ontspanningstijd. Kies voor sporten, wellness of een sociale activiteit met vrienden. Overbelasting vindt plaats in het hoofd en door aandacht te verleggen naar het lijf geef je het hoofd rust om te herstellen.

 


2. Spreek het uit.

Veel mensen met overmatige stressklachten schamen zich omdat ze het gevoel hebben dat ze falen. Het advies is om dat uit te spreken. Deel met je omgeving waar je tegenaan loopt. Je omgeving is bereid om te helpen en dat geeft ook echt verlichting.

 


3. Schrijf het uit.

Noteer hoeveel tijd er nodig is voor elke taak die je per week of dag hebt. Noteer vervolgens alle overige momenten, zoals koffiedrinken en reistijd. Lees vervolgens de planning dor alsof het de planning van iemand anders is. Is de planning nog realistisch? Wat zou je een ander adviseren?

 


4. Neem rust met mate.

Zit je vaak hoog in de stress? Volledige rust of helemaal geen belasting bevordert het herstel niet. Probeer rust te nemen en jezelf in conditie te houden. Anders wordt de drempel  tot meer activiteit te groot.

 


5. Help jezelf of zoek hulp.

De weg naar overbelasting is een glijdende schaal. Je zakt steeds iets meer naar beneden. Onderweg zijn er genoeg momenten waarop je kunt ingrijpen. Helpt bovenstaande dan niet? Maak dan eens een afspraak met me. Waarschijnlijk kunnen we je goed helpen.

 


  

float
Kim Lammers Praktijkmanager TIGRA manager Sportfysiotherapeut Bedrijfsfysiotherapeut

Tips & Tricks